Contact
Menu
Bel ons
Contact

De 6 voordelen van een CRM systeem

Een CRM systeem heeft bijna geen nadelen voor een professioneel bedrijf. Zonder centraal of geautomatiseerd systeem kun je afspraken vergeten, belangrijke details kwijtraken en kansen missen. Daarnaast neemt het systeem een aantal taken van je over waardoor jij meer tijd hebt voor andere belangrijke dingen. Een CRM zorgt dus voor focus, overzicht en effectiviteit. Wat nog meer voordelen zijn?

De voordelen van een CRM systeem op een rijtje:

 

1. Beter inzicht in klantgegevens

In een CRM systeem zet je informatie over je klanten zoals functie en contactgegevens, maar juist ook gesprekken, documenten, deals, aankoopgeschiedenis en meer informatie die voor jou relevant is. Alles bij elkaar geeft een goed beeld weer van de klant en jullie relatie. Aan de hand van die informatie kan iedere afdeling binnen jouw bedrijf inspelen op behoeftes van de klant of mogelijkheden signaleren voor bijvoorbeeld upselling of een nieuwe aanbieding.

2. Verbeterde klantervaring

Door te weten tegen wie je het hebt, wordt een gesprek al snel een stuk persoonlijker. Dit ervaart de klant niet alleen als prettig, hierdoor is hij ook sneller geneigd te luisteren naar jouw verhaal. Een CRM systeem helpt je alle communicatie te personaliseren. De persoonlijke aandacht zorgt voor een vertrouwensband en een aangename klantervaring, wat uiteindelijk zorgt voor een positief beeld tegenover jouw organisatie én (niet onbelangrijk) meer conversies.

3. Grotere effectiviteit

Dankzij alle informatie van een lead, kun je onderscheid maken tussen minder geïnteresseerde leads en de meest winstgevende klanten. Door op deze klanten te focussen zorg je voor een efficiëntere besteding van jouw tijd en moeite, en grotere effectiviteit. Je kent de aankoopgeschiedenis van de klant en kan hierdoor het juiste moment voor een nieuw of beter aanbod uitkiezen. Daarnaast levert een CRM je veel tijd op aangezien het je administratieve taken uit handen neemt en ook kant-en-klare sjablonen voor e-mails, brieven, offertes, en meer biedt.

4. Betere samenwerking tussen teams en afdelingen

Alle afdelingen kunnen de ingevulde gegevens inzien en documenten makkelijk terugvinden. Alles opslaan op één locatie is naast overzichtelijk ook erg efficiënt. Een marketingmedewerker hoeft bijvoorbeeld niet te wachten tot zij de salesmedewerker heeft gesproken over de klant, maar kan alles zelf terugvinden in het CRM systeem. Niets wordt over het hoofd gezien of vergeten en je kunt jaren terugkijken.

5. Uitgebreide marketing mogelijkheden

Als je het gedrag en de behoeften van je klant in kaart hebt, kun je hem of haar beter begrijpen en gericht marketingactiviteiten op loslaten. Dit is een lerend proces dus alle informatie die erbij komt, is weer een goede toevoeging aan het klantbeeld en is een kans om op in te spelen. Denk aan een specifieke marketingcampagne of e-mailmarketing.

6. Beter inzicht in voortgang en doelen

Met realtime gegevens zie je binnengekomen leads, mogelijkheden en verloren of gewonnen leads. Een CRM systeem geeft bijvoorbeeld ook informatie over de tijdlijn van een klant; wanneer veranderde hij van lead naar klant en op welk aanbod ging hij in. Door alle informatie op één plek te verzamelen, kan je weloverwogen beslissingen nemen en klanten nog beter bedienen.

Eigenlijk zijn er nog veel meer voordelen te benoemen van een CRM systeem, maar dit zijn wel de belangrijkste. Wil je eens sparren wat deze voordelen voor jou inhouden? Je bent altijd welkom voor een kopje koffie bij ons op kantoor.

Starten met een CRM?

 

Ook interessant

deze blogs over Inbound marketing

Blijf op de hoogte

Reacties (1)