Contact
Menu
Bel ons
Contact

Wat is CRM en waarom heb jij het nodig?

Steeds vaker hoor je de term ‘CRM’ in de wandelgangen voorbij komen. Maar wat is CRM precies? De afkorting staat voor Customer Relationship Management. Oftewel een manier waarop je als organisatie de relatie met je (potentiële) klanten beheert. Een CRM systeem is dan ook gemaakt om processen te volgen, interacties met je (potentiële) klanten vast te leggen en om uiteindelijk ook winst te genereren voor je bedrijf. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Wat is CRM?

Simpel gezegd: je slaat je klantenbestand centraal op en het wordt het middelpunt van je commerciële organisatie. En het gaat verder dan alleen de NAW-gegevens van je klanten. Leg gesprekken vast, mailwisselingen, ontvang notificaties als ze je offerte hebben gelezen en nog veel meer. In feite ontwikkel je dus een business strategie waarin je klant écht centraal staat.

Wanneer iemand van je bedrijf nu een telefoongesprek met een klant voert of op bezoek gaat bij een nieuwe klant, worden alle gegevens samen opgeslagen zodat iedereen binnen je bedrijf de historie kan bekijken en kan inspelen op belangrijke informatie.

Waar wordt een CRM systeem voor gebruikt?

De belangrijkste functionaliteiten zijn:

  • Contactbeheer
  • Leadsbeheer
  • Salesmanagement
  • Analytische processen
  • Marketing
  • Interne communicatie

Naast het opslaan van bedrijfs- en contactgegevens kunnen de meeste CRM systemen ook nieuwsbrieven opstellen en versturen, trends herkennen, social media beheren en andere marketing gerelateerde zaken regelen. Dan heb je gelijk één compleet systeem waarin zowel je marketing- als salesafdeling kunnen werken. En dat wil je als organisatie. Zeker als je weet dat je organisatie 200% meer omzet kan genereren als marketing en sales intensief samenwerken.

Voordelen van een CRM

Met een CRM systeem heb je je zaken op orde, details of afspraken worden niet zomaar vergeten of kwijtgeraakt. Zonder CRM kun je zomaar een potentiële follow-up mislopen of jarenlange informatie over een klant kwijtraken wanneer een medewerker het bedrijf verlaat. Naast overzicht voor alle afdelingen en handige tools biedt het ook mogelijkheden waarmee je in potentie je omzet kunt vergroten.

CRM voor klein, middel of groot bedrijf

Een CRM systeem kan per bedrijf verschillen qua inhoud of functies maar het heeft altijd één ding gemeen: de relatie met je klant optimaliseren. Er zijn vele verschillende aanbieders van CRM software die allemaal hun eigen voordelen hebben. Een bedrijf van middel tot grote omvang heeft al snel uitgebreidere functies nodig zodat alle afdelingen op de hoogte zijn.

Ook is er een verschil in type systemen waar je uit kunt kiezen:

  • Desktop: een systeem op één computer.
  • Server: een centrale database op een server die vaak door bedrijven zelf gehost wordt. Toegankelijk via geïnstalleerde software.
  • Cloud: online systemen die vanaf elke locatie toegankelijk zijn.

Hulp nodig bij een CRM systeem?

Bij METMEER maken we gebruik van het CRM systeem HubSpot. Een alles-in- één cloud platform met een focus op CRM, marketing, sales en service. We zijn groot fan van dit CRM systeem door de diversiteit en functionaliteit mogelijkheden. Wat kan HubSpot allemaal?

  • Inzicht in contacten
  • Email tracking
  • Rapporten
  • Content strategie
  • Leadgeneratie
  • Marketing automation
  • Inzicht in je sales pipeline
  • Taken aanmaken voor collega’s of voor jezelf om op te volgen
  • Notificaties wanneer een lead actie onderneemt

Er is nog veel meer te vertellen over CRM systemen en specifiek over HubSpot CRM. Neem contact met ons op en we vertellen het je graag in een persoonlijk gesprek.

Ook interessant

deze blogs over Inbound marketing

Blijf op de hoogte

Nog geen reacties

Laat een reactie achter.