Contact
Menu
Bel ons
Contact

WhatsApp succesvol inzetten in jouw webshop

Sabier
9 juli 2016

De laatste tijd zie je steeds vaker de WhatsApp-deelknop voorbij komen op webshops en -sites. Van een grootschalige inzet valt echter nog niet te spreken. Bedrijven die experimenteren met nieuwe media gebruiken de dienst bijvoorbeeld om te chatten met (potentiële) klanten. Ook wordt de dienst gebruikt om berichten te delen via een ‘nieuwe’ deel-knop. Dit lijkt voor bedrijven een logische stap, de dienst is vele malen groter dan bijvoorbeeld Twitter of Google Plus. Sinds de overname door Facebook blijft het aantal gebruikers nog steeds flink stijgen. Sites als USA Today hebben de dienst al breed ingezet en zien op mobiel dat bijna 20% van het verkeer via WhatsApp berichten binnen komt.

Private sharing via WhatsApp

Wat je met WhatsApp contacten deelt blijft privé. Je deelt het niet met je volgers zoals bij Twitter en Facebook. Dit maakt het delen van een link een stuk laagdrempeliger en qua conversie nog veel effectiever. Deze vorm van delen word ook wel ‘private sharing’ genoemd. Zestig procent van alle jongeren stuurt 100 tot 250 Whatsapp-berichten per dag, dit is enorm veel. De informatie verspreiding via private sharing is heel groot. Ook marketeers hebben dit opgemerkt, sites zoals NRC-Q en BredaVandaag maken hier gebruik van en halen click through rates van 114%! Dit komt doordat mensen niet alleen zelf de artikelen lezen, maar deze ook naar bekenden doorsturen.

Ga maar eens bij jezelf na: Hoe vaak klik jij op een link die je voorbij ziet komen op Facebook of Twitter? En hoe vaak klik jij op een link die door een vriend (of bedrijf) via Whatsapp naar je gestuurd wordt?

WhatsApp Webcare

Voor de (potentiële) klant biedt webcare via WhatsApp grote voordelen. Geen irritante wachtmuziek via de telefoon, of eindeloze menu’s en keuzes. Whatsapp biedt de mogelijkheid tot direct contact en het direct zien waneer iemand een bericht gelezen en ontvangen heeft. Hierbij moet je er als webwinkel (of website) eigenaar wel rekening mee houden dat je bereikbaar bent voor vragen!

Andere voordelen van WhatsApp Webcare

  • Telefoon altijd binnen bereik: hoge response ratio
  • Aankoopbeïnvloeding ‘on the spot’
  • Contact leggen met moeilijke/vluchtige doelgroepen

Een WhatsApp deelknop plaatsen op jouw website?

Dat is uiteraard mogelijk, er zijn verschillende mogelijkheden, naast een WordPress plugin is de meest eenvoudige (handmatige) optie via de WhatsApp button generator. Bij Magento of TYPO3 is dit de eenvoudigste optie.

WhatsApp button generator (of via Github).

Deze tool is van TeamKBX en Kris Siepert. Het gebruikt WhatsApp’s custom URL scheme voor iPhone en Android om dit mogelijk te maken. WhatsApp heeft geen officiële variant gemaakt dus het plaatsen van een button is lastiger dan bijvoorbeeld een Facebook knop. Omdat er geen officiële versie is werkt de knop helaas nog niet cross platform, heb je een Blackberry of een Windows Phone, dan kan je er helaas nog (steeds) geen gebruik van maken.

Benieuwd? Probeer het op je mobiel:
Deel dit artikel op WhatsApp!

Wat kunnen we verwachten van WhatsApp?

Mogelijk komt WhatsApp zelf ook nog een keer met een dergelijke oplossing. Vooralsnog bieden ze alleen een iPhone en Android (native) documentatie aan. Hier uit blijkt dat whatsapp://send?text= als link te gebruiken is.

Hello, world!

Tot dat de functionaliteit verbeterd wordt lijkt dit iets waar je als uitgever, website of nieuwsportaal naar moet kijken omdat de eerder genoemde cijfers zeker de moeite waard zijn!

Ook interessant

deze blogs over Inbound marketing

Blijf op de hoogte

Nog geen reacties

Laat een reactie achter.